Tupakkateollisuus lobbaa Porin SuomiAreenalla

Jaa:
  • 7
  • 7
Kuva: SuomiAreena

Professori Heikki Hiilamo kuvaa Philip Morris –tupakkatehtaan toimintaa Porin SuomiAreenassa härskiksi vedätykseksi, jonka tapahtumanjärjestäjä MTV hyväksyy. Philip Morris järjesti Porissa suuren pahekeskustelun, johon osallistuivat muun muassa toimittaja Tuomas Enbuske, kirkkoherra Kari Kanala ja Philip Morris Finlandin viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä.

Philip Morris oli teettänyt tilaisuuttaa varten myös tutkimuksen suomalaisten paheista tutkimuslaitos Kantarilla. Siinä selvitettiin arkisten herkkujen kuten jäätelön, makeisten, alkoholin tai grilliruokien nauttimista ja samalla kysyttiin myös paheiden salaamisesta. Tutkimuksessa tupakointi on sijoitettu monen vaarattoman tuotteen joukkoon.

Tutkimuksessa tupakointi on sijoitettu monen vaarattoman tuotteen joukkoon

Tupakkateollisuutta edustanut Päivi Mononen-Mikkilä ei SuomiAreenan tilaisuudessa harjoittanut suoraa tupakkatuotteiden markkinointia ellei tällaiseksi lasketa uusien savuttomien tuotteiden kehittämistä. Suora tupakan myynnin edistäminen olisikin tupakkalain vastaista toimintaa, mutta savuttomien tuotteiden osalta ollaan harmaalla alueella. Mononen-Mikkilä toi keskustelussa esiin tupakkatuotteiden vahingollisuuden, mutta toisaalta hetken päästä penäsi useampaan kertaan armeliaisuutta omia ja muiden paheita kohta.

Oliko siis tupakkateollisuus etsimässä uutta reittiä pehmopaheiden ryhmässä ja lobbaamassa tuotteitaan kansalaiskeskustelulle tarkoitetulla SuomiAreenalla?

 

Kirkko mukana tupakkateollisuuden vedätyksessä?

Paneelissa mukana ollut kirkkoherra Kari Kanala totesi ainakin omien jauhojen olleen puhtaita. Tilaisuudesta ei maksettu eikä hän itse polta. Pahekeskustelun tärkeä puoli on Kanalan mukaan siinä, että niiden kautta kohdataan elämä sellaisena, kun se on.

”Pahe on mielenkiintoinen teema ja hyvä, että tupakkateollisuus nostaa tällaisen teeman esiin. He myöntävät tupakan olevan pahe ja aiheuttavan syöpää. Nyt he nostivat kissan pöydälle pahekeskustelun kautta.”

Kanala ei halua samastua Jumalan ruoskaksi tupakkateollisuutta vastaan vaan nostaa olennaisemmaksi sanomaksi armollisuuden itseä ja muita kohtaan.

 

Kuva: SuomiAreena

Härskiä lobbaamista, sanoo professori

Professori Heikki Hiilamo piti tilaisuutta ”kritiikittömänä ja härskinä” Philip Morris –tupakkayhtiön lobbaamisena. Hiilamo julkaisi tilaisuuden jälkeen laajasti jaetun Facebook-päivityksen, jossa hän nostaa esiin tilaisuuden ongelmallisuuden seuraavalla tavalla:
Suomi-Areena-tapahtumassa Philip Morris järjesti keskustelutilaisuuden, jossa se ajoi härskisti vanhaa tavoitettaan eli tupakoinnin hyväksyttävyyden lisäämistä. Nyt keinona oli liittää tupakointi samanlaisiin paheisiin kuin vaikkapa makeisten ja suklaan syöminen, kahvi, jäätelö, perunalastut, grillimakkara sekä virvoitus- ja energiajuomat. Tilaisuudessa Philip Morrisin viestintäjohtaja sai kritiikittä kertoa omaa valheellista viestiään siitä, että tupakkafirma haluaisi vähentää haittoja. Tupakkabisnes sai myös uskonnollisia sävyjä, kun Philip Morrisin viestintäjohtaja vetosi ihmisten armeliaisuuteen suhtautumisessa tupakoitsijoihin – tietenkään mainitsematta, että tässä tapauksessa armeliaisuuden tarkoituksena on kerätä tupakkayhtiölle mahdollisimman suuret voitot.

Myöhemmin Hiilamo tähdensi haastattelussa, että tupakkateollisuus on harjoittanut samanlaista, vaarallisten tuotteiden markkinointia jo vuosikymmeniä. ”Tupakkatuotteet tuodaan varsin harmittomien elintarvikkeiden yhteydessä esiin. Arjen pikkupaheet, kuten kahvinjuonti liitetään tupakanpolttoon ikään kuin olisi kyse samasta kategoriasta.”

Tupakkayhtiö on ”vuosikymmeniä valehdellut tupakan haitoista ja tuomittu Yhdysvalloista salaliitosta. Se tulee nyt kuin susi lampaan vaatteissa kansalaisfoorumille väittäen, että haluaa vähentää tupakan haittojen vähentämistä.”

Hiilamo pitää outona sitä, että SuomiAreenan vastuutaho MTV hyväksyy tämänkaltaisen toiminnan. Kyseinen tupakkayhtiö on ”vuosikymmeniä valehdellut tupakan haitoista ja tuomittu Yhdysvalloista salaliitosta. Se tulee nyt kuin susi lampaan vaatteissa kansalaisfoorumille väittäen, että haluaa vähentää tupakan haittojen vähentämistä.” Koska tupakkalaki kieltää tupakkatuotteiden myynnin edistämisen, niin on aiheellista kysyä, rikkoiko tilaisuus lakia, toteaa Hiilamo.

Lobbausta vai kansalaiskeskustelua?

SuomiAreenan vastaava tuottaja Mari Haavisto muistuttaa, että SuomiAreenassa saa tuoda esiin ajatuksia ja ideoita, mutta ei kaupata omia tuotteita. Kaikki ohjelman tarjoajat punnitaan huolella: järjestäjä tarjoaa idean ja valitsee puhujat. Toisaalta Haavisto myöntää, että jokainen SuomiAreenaan hyväksytty ohjelman tarjoaja mitä ilmeisimmin pyrkii edistämään omia palveluitaan tai aatteitaan.

– Pitää olla yhteiskunnallinen idea, jotta meille pääsee. Arvasimme kyllä, että tämä tilaisuus nousee keskusteluun. Siinä oli tehokas aihe – suomalaiset paheet – ja korkeatasoiset puhujat.

Voiko siis tupakkateollisuus lobata tällä tavoin omaa tuotettaan? Haaviston mukaan kyse on siitä, että Philip Morris osallistui yhteiskunnalliseen keskusteluun ja teki tilaisuuden, joka oli erittäin suosittu. Haavisto haluaa mieluummin nähdä tupakkayhtiön toiminnan taitavana viestintänä, jota vielä pohjustettiin pienellä tutkimuksella.

Oliko siis kyse mielipiteitä muokkaavasta lobbauksesta vai taitavasti viestinnästä ja kansalaiskeskusteluun osallistumisesta? Mitä ilmeisimmin: kyllä.

Suuri pahekeskustelu on katsottavista tästä linkistä.

 

Katso myös

Tilaa uutiskirje

Tilaa sähköpostiin tieto uusista artikkeleista

RSS-syötteet

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *